Az oktatás evolúciója - iskola 4.0

Ha másokat tanítasz, lépést kell tartanod az oktatás evolúciójával!
Az oktatás evolúciója része az emberi tudás evolúciójának. Nagyon izgalmas és motiváló érzés, hogy az E-BRIDGES TÁVOKTATATÁS fejlesztésével részesei lehetünk ennek a folyamatnak.
Volt idő, amikor a tanárok a megtanultakat tanították, kevés figyelmet fordítva a tanuló igényeire.
A világ megváltozott, az agilis tanármodell a fejéről a talpára fordította az oktatást. Ebben a modellben a tanár - legyen az hagyományos osztálytermi tanár vagy edző, előadó vagy mentor - adaptálta tanítási módszerét a változó hallgatói igények kielégítésére.
Mára egy harmadik hullám is jelen van, megmozgatva a meglévő pedagógiai gyakorlatot: a távoktatás. A távoktatás ezen fejlődésének célja az, hogy a tanulót nemcsak a tanítás stílusán keresztül, hanem a hozzáférés módjával is erősítse, támogassa.
Az oktatás célja az idők során sokat változott. Noha első pillantásra elképzelhető, hogy az oktatás egyértelmű és könnyen azonosítható célja a tananyag elsajátítása, ám ha körülnézünk a közösség és a társadalom elvárásairól hamar kiderül, hogy az oktatás szándékai és céljai nem egyértelműek. Mást akar a szülők egy része, mást a gyerekek és mást az állam.
Hogy alakultak a társadalmi elvárások az oktatás 3 nagy korszakaszában?
Elvárások | 1.0 | 2.0 | 3.0 |
SZÜLŐK | Gondozás | Fejlesztés | Verseny |
TANÁROK | Mintát ad | Memoriter tudást ad | Inspirál, motivál |
TÁRSADALOM | Vallási irányítás | Állami irányítás | Előny megteremtése |
Oktatás 1.0, 2.0, 3.0
A szülők az oktatást kezdetben gyermekgondozásként használták. Akkor az oktatók képességei biztosították az oktatás minőségét. Olyan tudást szereztek a diákok, amely kiszolgálta őket egész későbbi életükben. Később az oktatás a gazdaság eszközévé vált, amely felkészíti a gyerekeket a munkaerőpiacra.
Az oktatók mindig is a a társadalmi elvárások szerint dolgoztak, egy sor szabvány elvárást és viselkedési mintát közvetítettek a gyermekek számára. Idővel kiemelt cél lett a lexikális ismereteinek bevésése a gyermek agyába. Az oktatás régen és ma is az, amire a nagyszerű tanárok mindig törekednek; tehetségeik kiteljesítésére és hasznosítására ösztönözni a gyermekeket.
A társadalom elvárásai szerint, kezdetben a vallási érdekek irányították az iskolát, majd idővel egyre inkább a kormányzati vagy politikai célok kerültek előtérbe. Mára a legtöbb esetben azt várja az állam, hogy a népesség tudása megállja helyét a világgazdaságban.
A szülők, az oktatók és a politikai döntéshozók még ma is eltérő célokat képviselnek.
Nyilvánvaló, hogy ma sincs egységes formáló erő. Ha ezeket a csoport célokat jobban összehangolnák, akkor az oktatás hatékonyabbá válna. (Azt most nem is említem, hogy a jó iskolában a személyiséget is fejlesztjük, biztonságos, emberséges környezetetben, és egyre több szülő ezt is elvárja az iskolától.)
Az oktatás jövője alapvetően ma is az, hogy a gyermekek tehetségeit kiteljesítsék és hasznosítására ösztönözzék. A tanárok vállalhatják ezt a feladatot az új pedagógia befogadásával. Ma azonban ott tartunk, hogy az innovatív pedagógusok is gyakran az OKTATÁS 3.0 rendszerét az OKTATÁS 1.0 módszereivel akarják használni. Az interaktív táblát ugyanazoknak a szókártyáknak és képeknek a kivetítésére használják, mint amit 30 éve láthattunk a hagyományos táblán és írásvetítőn.
A frontális és kiscsoportos osztálymunka alig változott, mert a tanárok is jórészt úgy tanítanak, ahogy őket tanították. Ahhoz, hogy a technólógiával és a személyiségfejlesztéssel összehangolják a tantárgyi tudás oktatását egy új típusú felkészültségre és a szaktárgyakból kitekintő széles háttértudásra kell áthangolódni.
Nem a pedagógus kollégákat bántom! Számos oka van annak, hogy itt tartunk. Inkább megmutatom, hogy mit értenek a nagyvilágban az oktatás
1.0, 2.0 és 3.0 fejlődési szakaszain.
OKTATÁS 1.0
A tananyagot én oktatom a tanteremben a saját képességeim szerint, te megtanulhatod, ha képes vagy rá.
OKTATÁS 2.0
Igazodom hozzád, hogy mit hogyan tanítsak azért, hogy a legjobb eredményt hozzam ki belőled.
OKTATÁS 3.0
Biztosítom neked a szükséges forrásokat és tananyagot, hogy megtanulhasd azt, amire szükséged van, oly módon, ahogy az számodra megfelelő, bármikor és bárhol is vagy.
OKTATÁS 4.0
Személyes támogatást adok a 3.0-ás tanulás és a gyakorlás minden fázisában, úgy és annyit amennyire szükséged van. A támogatás magában foglalja az 1.0 és a 2.0 szellemében a virtuális és személyes oktatási formát is. Törődöm a problémáiddal, tanulási gondjaiddal, együtt keressük és oldjuk meg a gondjaidat. Együtt készülünk fel a vizsgáidra, felvételire. Minden tantárgyból egyéni célokat állítunk fel együtt és azokhoz igazodunk. Az a cél, hogy lelkileg, szellemileg és fizikailag erős, egészséges emberré válj, aki az életben megállja a helyét.
Az evolúció az oktatásban is megvalósul!