
Hány tanulóval érdemes foglalkozni egy online órán?
A digitális távoktatás egyik legnagyobb előnye az egyénre szabott, differenciált képességfejlesztés. Ez az, amire az osztályteremben aligha gondolhatnak a tanárok. Még ott is nehéz, ahol 12-15 tanulóval tudnak csoportmunkában foglalkozni. Amikor én kezdtem tanítani még egy-egy új anyagra jutott 1-2 gyakorló óra. Később ezeket az órákat is be kellett áldozni a megnövelt tanyanyagra.
Az online órákon többször előfordul, hogy azonos életkorú tanulókkal foglalkozunk, akik eltérő haladási tempóval tanulnak az iskoláikban. Gyakran eltérő tankönyvekből is tanulnak. Ehhez az egyéni órákon tudunk a legjobban igazodni, viszont, 3 hét egyéni óra után a hónap utolsó hetében kiscsoportban közös projektekeben együtt tanulhatnak. A digitális oktatás egyik legnagyobb előnye éppen az a személyes fejlesztéssel kombinált kiscsoportos oktatás. A Google Classroomhoz csatlakozó nagyobb létszámú osztályokkal már másképp kell foglalkozni.
Tapasztalatom szerint ott is jobb lenne, ha 10-nél kevesebben csatlakoznának. Most az interaktív órákra gondolok. Bocsánat, de nekem nem az távoktatás, hogy feltöltök egy feladatlapot, a diák letölti és visszaküldi megoldva. Az se, ha úgy használják az okostáblát, mint régen a zöld táblát a képekkel és szókártyákkal.
A hagyományosan, leckéről-leckére haladó tanároknak a legnehezebb az online rendszerre átállni, ebben biztos vagyok. Még akkor is, ha azonos évfolyamban tanulnak és azonos tempóban haladnak a gyerekek. Sokéves tapasztalattal mondom, hogy a hagyományos frontális oktatást a legnehezebb és a legdrágább digitalizálni. Emiatt is egyelőre lassabban terjed, mint a kiscsoportos órák. Miért? Mert az, amikor a tanár leadja az anyagot és a diákok otthon figyelik, mintha a suliban a padban ülnének sokkal nehezebben kivitelezhető, mint az sokan gondolnák. Egy smart tábla, ami valóban interaktív a távoli munkaállomások között, bőven másfél millióba kerül. Az iskola oldaláról kiépített digitális rendszerhez sokszor nehezen csatlakoznak otthonról a gyerekek. Lehet kevés a sávszélesség, szakadhat az internet, a gyerekek sokszor nehezen vagy alig tudnak csatlakozni az otthoni eszközökkel.
Az óra hatékonysága és az oktató kedve is jelentősen csökken, ha a gyerekek egy része csak szakaszosan tud kapcsolatban maradni. Mindez kevésbé zavaró az egyéni tanításban vagy néhány fős tanulócsoportnál. Én azt mondom, hogy az új anyagot érdemes előre felvenni, egy bevezető órán kisebb max 5-10 fős csoportban 10-15 percben előkészíteni, szempontokat adni, majd nézzék meg a videót. Míg nézik addig behívjuk a másik csoportot, nekik is ugyanazt leadjuk, mint az előzőknek. Míg a második csapat nézi a videót, az elsőt behívjuk és megbeszéljük a legfontosabb kérdéseiket, újra feladatot kapnak, majd a másik csoport következik. Így kis időeltolódással csoportmunkában taníthatunk, feltéve ha átállunk és az új tananyagot leckékre bontás helyett egy a tematikus egységben magyarázzuk el.
Ehhez az időkeretet és a tanított tematikát is rugalmasan kell alakítani. Ha jól megnézzük egy-egy évfolyam törzsanyagát, legtöbbször néhány órában be lehet vezetni, így marad a gyakorló órákra. A gyakorló órákon már tudunk a részfeladatokon csoportmunkában dolgozni. Ehhez rutinosan kell mozogni a projektszemléletű "tanulás-felfedezés" típusú fogalalkoztatásban is. Lesznek gyerekek akik önállóan az egész anyagot feldolgozzák,és lesznek, akik kevesebbel is beérik. Nem kell mindenkinek 5-nek lenni! A 3-as, 4-es szintet viszont könnyebben eléri mindenki, mert nem frusztrálja őket mások gyorsabb tempója, ahogy a jóknak sem kell "parkolni" amíg a tanár a lemaradókkal foglalkozik. Persze egy nappali iskolában ehhez az is kell, hogy a tanárok elfogadják, hogy a digitális iskolában a hagyományos tantárgyi bontású 45 perces órák ideje is lejárt.
Az egyéni és kiscsoportos oktatás kombinációjával, a családokban ma használt áltlagos technológiával és a projektpedagógia módszereivel nekünk a 3-5 fős csoportok hatékonysága bizonyított. A frontális oktatásban és a közös projektekben tananyagtól függően egyszerre átlag 10 fővel tanuljunk.
Végül még egy különbség: az oktatási intézmények az e-Kréta rendszerét használják, mi a kétnyelvű oktatás jegyében ilyen rendszerrel szervezzük a távoktatást. A gyerekek imádják, a szülőknek segítünk. Egy kicsit mindenki gyakorol, és ez jó, mert a szülőknek is segítünk lépést tartani a gyerekeikkel.