Legyünk reálisak abban, hogy mit teljesíthetünk a magánoktatásban
Az egyénre szabott magánoktatás egyre növekvő üzlet, amire az emberek havonta komoly összegeket költenek el. De megéri? És hogyan választja ki az ember az optimális lehetőséget?
Ha egy magántanár vagy tutor megbízását tervezitek, íme öt dolog, amelyet érdemes szem előtt tartani.
Ezeket az ajánlásokat volt általános iskolai tanítóként és angoltanárként, akkreditált angol projektpedagógiai program fejlesztőjeként, az online oktatásban és a távoktatási programfejlesztésben részt vevő pionír és veterán magántanárként teszem, úgy, hogy oktattam - oktatok alsós, felsőtagozatos, középiskolai tanulókat, részt veszek a felnőttképzésben és az angol nyelvvizsga felkészítésben is. Ahogy kéritek...
1. Mi a cél? Pontosan mit akarsz?
Próbálsz megírni egy tesztet vagy elvégezni egy osztályt? Vagy valójában meg akarsz tanulni valamit? Ha csak annyit akarsz tenni, hogy felkészülsz a következő tesztekre, vagy le akarsz tenni egy osztályozó vizsgát, vagy felvételizel, akkor ez lesz a célunk.
Ha azonban valóban meg akarsz érteni egy gondolatkört és képessé tenni magadat, hogy azt különböző helyzetekben hasznosítsd, akkor ez lesz a tanulási cél.
Noha a szülőknek mind a teljesítmény, mind tanulás fontosak lehetnek gyermekeik számára, általában a tanulást a teljesítmény elé kell helyezni. A tanulás jobb teljesítményhez vezet a saját tempóban! Az egyénhez igazodó tudás, ha jól belegondolunk fontosabb, mint a mindenből jó jegy megszerzése.
Ha úgy döntetek, hogy az oktatást inkább egy teljesítménycél elérésére használjátok, akkor vegyétek figyelembe a buktatókat is. Ha egy diáknak, az iskolai tanulás mellett, túl nagy teher a tehetséggondozó program vagy a felvételi előkészítő, akkor a kudarc elkerülés érdekében a tutor-magántanár megszakíthatja a folyamatot.
2. A magántanár - tutor másképp oktat
A jó tutor munkája nemcsak a tanuló oktatása. Annak érdekében, hogy az oktatás hatékony legyen, a tanulókat aktívan be kell vonnia a folyamatokba, nem csak passzívan hallgatnak, míg ő beszél.
Néhány dolgra figyeljetek, amikor egy tutor - magántanár együtt dolgozik egy tanulóval:
Ha a tanuló valamit jól csinál, akkor a tutor mindig azt mondja: „Jó!” ... és tovább lépjünk? Vagy időnként kérdéseket tesz fel a gondolkodás ellenőrzésére. Még jobb, ha "follow-up" típusú nyomon követő kérdéseket használ, mivel a tanulók így maguk vonnak le következtetéseket, amelyek segítenek a helyes válaszok megszerzésében az adott probléma típusban, ám hibákat okozhatnak a más feladat típusoknál.
Ha a tanuló hibát követett el, mondja azt az oktató, hogy „Nem, csináld inkább így”? Vagy mondja inkább a tutor: „Mondd el, miért döntöttél így?” Ha a tanuló megmagyarázza választását, a tutor jobb betekintést nyerhet a problémamegoldás módjára, és felismerheti a tanuló gondolkodásában előforduló esetleges hibákat.
Tudom, hogy ez a hosszabb, mint az "oldjuk meg feladatokat a következő órára" vagy a tanuljunk előre típusú "túlélő" foglalkozások. De nyugodtabb és hosszú távon megtérülő tanulási folyamat.
Segít-e a tutor a tanulóknak, amikor összezavarodnak és hibáznak?
A tanulók úgy tanulnak a legtöbbet, hogy amikor hibát követnek el, maguk is felismerik és együtt javítják azt. A jó tutor nem fog közvetlenül beavatkozni a hiba elkerülése érdekében, inkább engedi, hogy a hiba bekövetkezzen, majd segít a tanulónak az azonosításában és a kijavításában. Ez a megközelítés megtanítja azokat a készségeket, amelyeket felhasználhat akkor is, amikor az oktató már nincs vele.
Tutor az, aki azt mondja: „OK, ez egy másodfokú egyenlet, így figyelembe kell venni..., vagy: ez a kérdés a hasonlóságokról szól, tehát keresd meg az „ ilyen ”vagy a „ mint ”szavakat, és a gondolkodás nagy részét a tanulóra bízza, elvégezteti a feladatot, és hosszú távon közvetve segíti.
A magántanár előfordul, hogy a legnagyobb jószándékkal, de egyedül a saját megközelítésmódját adja át, azt ami vagy passzol a tanulóhoz vagy nem...
3. Alaposan nézzetek utána az ingyenes lehetőségeknek is
Mielőtt a szülők egyenesen fizetős oktató szolgáltatásokat keresnek, hasznos feltárni az ingyenes lehetőségeket. Az ingyenes lehetőségek között szerepel az iskola utáni segítségnyújtás az iskola fejlesztőtanárok részéről, és a tehetségpontok. Ezek együtt a magánórákkal még jobb eredményt hozhatnak. Egy tutor ezekre a lehetőségekre is figyel, és hasznosítja a közös munkában.
Az a mondás, hogy „azt kapod azt, amit fizetsz” nem feltétlenül vonatkozik az oktatásra. Az ár mértéke nem jósolja meg a hatékonyságot. Jól nézzetek körül!
A fizetett lehetőségek között egy-egy tanfolyam, személyes oktatás, kiscsoportos oktatás és online oktatás is szerepelhet. Ezeket a lehetőségeket gyakran olyan oktató cégek például nyelviskolák kínálják, amelyek sok oktatót vesznek fel, nagy az elvándorlás, sokszor egyetemi hallgatók a tanárok.
4. Csináld magad tutor - otthon!
Ha a gyermek küzd az olvasással, a szülő olvasson neki, olvasson együtt a gyermekével, és olvassa fel előbb a szöveget, mielőtt gyermeke olvasná. Ez akkor érvényes, ha kisgyermekei vagy idősebb gyermekei vannak. Ezzel növeli az olvasás iránti szeretetet és azt az érzést, hogy az olvasás rendszeres napi tevékenység a mai világban is.
Ha a gyermek a magyarral, az angollal, vagy az írással küzd, segítséget nyújthat neki a sokféle szóhasználattal, amikor velük beszél, beleértve azokat a szavakat is, amelyeket még nem tudnak.
Ha a szülők nem értik az angol nyelvet, akkor is megtaníthatják gyermekeiket az anyanyelvükön beszélgetni, olvasni és írni, és ezeket a készségeket tanáraik segítségével mindig átválthatják az angolra. A kutatások azt mutatják, hogy a gyermekek számára előnyösebb az olvasás és írás megtanulása azon a nyelven, amelyen gondolkodnak. (Ez nem mindig a magyar! Ezeket a tanulókat külön programmal segítjük át a magyar nyelvű olvasás-írásra.)
Ha a gyermek a matematika megértésével küzd, segítse a szülő a matematikai tanulást élvezetes módon, például játékokkal vagy a kifejezetten erre a célra kapható fejlesztőjátékokkal. A "hogyan" erre is megvan, én is ismerek ilyen Youtube video csatornát is.
5. Legyünk ésszerűek az elvárásokkal!
Nincs garancia arra, hogy a korrepetálás megtérül. Arra sincs, hogy a tutor lesz eredményesebb. Mégis, a minőségi oktatás és a tanulás a legjobb befektetés, amivel gyermekeinket útnak indíthatjuk. Minden mást elvehetnek tőlünk, ezt itt a magyar történelem megmutatta. A tudás (és a belső hit) az, amivel újraépíthetjük magunkat.
Míg a hagyományos korrepetálás általában nagyobb közvetlen haszonnal jár a tanuló számára, a tutorálás megítélése még kissé ellentmondásos, mivel abban nagyon sok tényező játszik szerepet. A korrepetálásra fordított túl sok idő viszont valóban negatív hatással lehet a tanulókra. Azt a képzetet erősítheti, hogy ügyetlen, akit mindig segíteni kell, a tanulás számára nem siker faktor...
Ahogy a tantárgyat oktató tutor szaktudása is növelheti a tanulók teljesítményét, de az is előfordulhat, hogy negatív hatással lesz a tanulóra.
Az egyik oka ennek az, hogy a tanulók személyisége, neveltetése, az otthoni elvárások és az iskolai leterhelésük is eltérőek. Például egyes diákok több erőfeszítésre képesek, vagy több motivációjuk van, mint másoknak. Külső tényezők, például a helyi iskolai oktatás és az élethelyzetek is befolyásolhatják. Sokkal nagyobb benne az "önkéntes" faktor, és kevesebb a "muszáj". Ezzel együtt a tutor-magántanár sokkal többet tehet, mint csupán a hagyományos korrepetálás.
Érdeklődöm a tutor-magántanár és az online házi tanító szolgáltatás iránt, bővebb tájékoztatást szeretnék kapni: