Mi lesz a koronavírus után a közoktatásban?

Eddig a fogyasztás társadalmában éltünk. Ami most jön, az a biztonság felhalmozásának ideje lesz. Az emberek a tartós alapok, a saját belső és külső biztonságuk megteremtése felé fordulnak el. Visszajön a teremtő munka értéke, a szolgáltatások pedig a helyükre kerülnek. Eddig a többség dolgozni és jól élni akart, a hosszú távú megfontolások nem igazán voltak divatosak a közgondolkodásban. A társadalom most irányt válthat: azért dolgozik, hogy biztonságos alapokat építsen magának és a családjának, hogy a biztonságban éljen jobban és ne a bizonytalanságban, ahogy eddig. A vidéki kiskertekben a fű egy részének helyét átveszi a korszerű!! biogazdálkodás, a geodome. Sokan újragondolják a családi gazdaságot, hogy a család étkezését részben ott biztosíthassák. Mindezt új alapokra helyezett, biztonságot adó elméleti és gyakorlati tudással teszik. A közoktatásban a jó bizonyítvány szerzés helyett a megalapozott és sokirányban használható tudásra is lesz valódi igény. Tényleg erre tartunk, már nem legyintenek rá és nem tartják rózsaszínű álomnak.
Mi fog hamarabb igazodni ehhez, az állami iskolák vagy a magánoktatás?
Szerintem, ahogy mindig, most is a magánszektor lesz a rugalmasabb és gyorsabb. Nekünk most azon kell gondolkodni, hogyan adhatunk a szülőknek és a gyermekeknek olyan oktatást, amire valóban szükségük van. Van dolgunk a 6-18 éves korosztály oktatásában és van a felnőttképzésben is.
A gondolkodásmód váltáshoz az alaptudás és az alapképességek újszerű oktatása a mi lehetőségünk és felelősségünk is!
A mi dolgunk ma az, hogy a magyar oktatásügyet a pozitív változásokat segítve támogassuk. A NAT elfogadható alapot jelent az egységes és átjárható képzéshez, a keretrendszerét majd megváltoztatják egyszer. Addig éppen mi magántanárok vagyunk azok, akik a távoktatással a leggyorsabban juthatnak el a legtöbb emberhez. Magyarországon jelenleg az állami kerettantervet követő iskolák között van, amelyik a regisztrált felhasználók évfolyamonként elkülönített csoportjainak rendszeresen küldi a tananyagot és a megoldásokat, azonban ez távol áll a valódi távoktatástól. Amíg a szülőre vagy a magántanárokra bízza a tananyag megtanítását, addig inkább belső tájékoztató rendszer, mint valódi távoktatás.
Nekünk megvan a kidolgozott módszerünk egységes, van minőségbiztosítással támogatott keretrendszerünk, vannak digitális oktatási felületek, ahol a tananyagot élő órákon megtanítjuk. Folyamatosan fejlesztett, biztonságos rendszerünk egyszerre alkalmas a személyre szabott tananyag megjelenítésére, a tájékoztatásra, a tananyag értékelésére és a személyes kapcsolattartásra a szülőkkel is. Az egész rendszer felhasználó barát módon a szülő-diák-tanár "szent háromságára" épít, ami nélkül mi sem tudnánk eredményesek lenni.
Mindez aligha lenne elég a jó digitális távoktatáshoz, ha ugyanúgy akarnánk tanítani, mint a frontális órákon. A tananyag tematikus csoportosításával új keretrendszert alkotunk, amiben a gyerekek napi 60-90 percben élő interaktív órákon kapnak magyarázatot, azonnal kérdezhetnek. A feladatok megoldását, a gyakorlást részben önállóan végzik. Mindez részben az életkoruktól, részben egyéni adottságaiktól függ. Az önálló tanulást a digitális oktatásban is fokozatosan szabad elvárni.
Az önállóság és az önbizalom végre együtt alapozhatják meg a belső biztonságot, de csak akkor, ha a megfelelő tudásra épülnek!
A tények és számadatok megtanítása helyett, a fogalmi alapok erősítésére helyezzük a hangsúlyt a távoktatásban, mert ezek adják a további tudásszerzés biztonságát. Mi a tanulástechnikával és az időgazdálkodással együtt az önállóságot is tanítjuk. A tudás megszerzésének és felhasználásnak a készségét is együtt fejlesztjük az alapfogalmakkal.
Jelen helyzetben azzal tehetjük a legtöbbet, ha a tanítás mellett megmutatjuk a szülőknek azt is, hogy hogyan foglalkozzanak a gyermekeikkel otthon. Miért nem a tanároknak? Az hosszabb folyamat lesz, arra is van tervünk. Alapítványunk először az otthon tanulóknak és a karantén idején az otthon oktatással is megterhelt szülőknek kíván támogatást adni. Ők nehezebb helyzetben vannak, mint a pedagógusok.
Alapítványunk olyan szervezeti alapokkal és eszközökkel rendelkezik, amely megteremti a társadalmi vállalkozás tisztességes értékteremtő működésének feltételeit. A szülők és a magántanárok számára is biztosítja, hogy valóban minőségi távoktatásban vegyenek részt és azt a tudást fizessék meg, ami értékes számukra. Ez az érdekeltségi rendszer lehetőséget ad a közösségi szolidaritásra is. Megteremti a feltételeit, hogy azoknak a családoknak is tartsunk felzárkóztató foglalkozásokat, akik szociális helyzetük miatt másképp kimaradnának a digitális távoktatásból. Az E-BRIDGES tehetségpont elsősorban a Vas megyei gyerekeknek biztosít esélyteremtő távoktatást, de bárhonnan elérhető.
A mi dolgunk most a valóban hatékony távoktatás megismertetése és eljuttatása azokhoz, akiknek a legnagobb szükségük van rá, hogy megszerezhessék a megalapozott belső biztonsághoz szükséges tudást: a családokhoz, a gyermekekhez és a felnőttekhez. 15 év távoktatási tudását tervezzük megosztani minél szélesebb körben azért, hogy elkerüljék a távoktatás gyermekbetegségeit.