Hibrid oktatás - ezt hogy oldjuk meg?! Mi a cél?
A gyerek életkorához és teherbíróképességéhez igazodó otthoni tanulási módszerekkel hasznos tudást szerezni úgy, hogy közben a szülő se szakadjon meg a munkában - ezt várják tőlünk magántanároktól is.
Sokéves távoktatási tapasztalattal segítünk az otthoni felkészülésben. Szakmailag független alapítványként a távoktatásban könnyebben eltérhetünk az eddig ismert osztálytermi formáktól és elvárásoktól. Így megvalósulhat a megbízható színvonalú oktatás és a tehermentesítés is.
Hogyan kivitelezhető ez a mai tananyag mennyiség mellett?
Elsősorban a gyermekek számára szükséges és hasznos tanulnivalókra koncentrálunk. Tanáraival és a szülőkkel együttműködve kialakíthatunk egy személyre szabott, a hagyományostól eltérő otthoni tanulási gyakorlatot.
Ez a módszer főleg azoknak hozza meg a várt eredményt, akik értéknek tekintik a tudást. Egyszerre igénylik az alapfogalmak megerősítését és az átfogó szemléletet is, amelyek közé a lexikális tényanyagokat egyre önállóbban beépítheti a tanulók. Ha csupán a feladatok megoldását várják a magántanároktól, azzal megnehezítik a mélyebb megértést és a megalapozott tudás elérését. Ez rövid távon se a könnyebbik út! Gyakran elkedvetleníti a gyerekeket és a szülőket is, mert mérlegelés nélkül, minden feladatot el akar végeztetni, ami lássuk be: a tantervi célokkal is ellentétes.
Van a hagyományos értékekre épülő új módszertan, amivel jól működik a digitális oktatás!
Ezzel azonban el kell térnünk a hagyományos osztálykeretektől. Személyre szabott egyéni tanulási tervet állítunk össze a központi tananyagból, amiben elsősorban az alapfogalmakra és az alapismeretekre tesszük a hangsúlyt. Az új módszertan lényege, hogy bibliai példával élve: halászni tanítunk, nem csupán halat adunk. Legyen képes minden gyermek az önálló ismeretszerzésre és ismeretbővítésre. Tanulni is megtanítjuk! Megismertetjük a tanulástechnikákkal és a portfolió értékeléssel is.
Összefoglalva:
- azt tanítjuk meg, ami hasznos a gyermek jövője szempontjából, az adottságaihoz igazodva haladunk és fejlesztjük;
- úgy tanítjuk, hogy személyes kapcsolatban, élő órákon magyarázunk és gyakorolunk olyan szoftvereket használva, amelyekkel élőben jegyzetelhetünk és hangfelvételt is készítünk az ismétléshez és gyakorláshoz;
- az egyéni tanulási terv keretei között spontán módon alakíthatjuk az óra menetét;
- bátran merünk eltérni a napi feladatmegoldástól, ha azt látjuk, hogy hiányzik a szükséges alaptudás;
- időszakonként részcélokat tűzünk ki, tudják, hogy hova szeretnénk eljutni, és osztályzat nélkül értékelünk;
- az egyéni és kiscsoportos órákat kombinálva minden tanuló optimális fejlesztést kaphat.
Motiváltak tudunk maradni - gyakorlati bölcsességgel
A tanulási tevékenységeknek tartalmasaknak kell lenniük, hogy megérjék a fáradságot. Legyenek szórakoztatóak és játékosak, viszont önáltatás nélkül: a valódi teljesítmény kitartó és módszeres munkával érhető el. Az ismeretszerzés szabadsága segíti motiválttá tenni a tanulókat, a világos célkitűzések és a portfolió értékelés pedig segít egyensúlyban tartani őket az úton.
Az internet korában a legalább kétnyelvű önfejlesztés és önálló ismeretszerzés már nem csupán lehetőség, hanem jól felfogott érdekünk is. Önmagunkkal versenyezünk, elsősorban saját magunkat kell legyőzni, amikor megértjük, hogy a tanuláshoz +fenék+ is kell. Ezt a gyakorlati bölcsességet adhatjuk útravalónak a felnőtt korra. Ezt alapozhatjuk meg, ha együtt fejlesztjük a gyermekeinket, mindegy, hogy digitális az iskola vagy hibrid az oktatás...
A hibrid oktatásra is illik az angol mondás: ha az élettől citromot kapsz, csinálj belőle limonádét!
Ez egy közös business, (angolul ügy, eset, közös tevékenység, üzlet). Ebben csak együtt lehetünk eredményesek! A tantestület-tanuló-szülő együttműködését is elősegíthetjük ezzel a szakmailag független távoktatással.