Milyen tudásra készítünk fel téged távoktatással?
Megváltozott a diákok igénye és az észjárásuk is, halljuk időnként a tanároktól.
Ma a diákok másként állnak hozzá az ismeretszerzéshez, és nem feltétlenül a lexikális tudásra van igényük. Annyira sok a tényanyag, hogy nem is várjuk el tőlük, azt viszont igen, hogy az alapfogalomkörök és az alapkompetenciák szintjén nagyon komoly tudásra és gyakorlatra tegyenek szert.
Legyenek stabil jól meggyökeresedett készségeik és képességeik, hogy magabiztosan juthassanak hozzá a lexikális anyagokhoz és magabiztosan válogathassanak belőlük. Ha ehhez nagy mennyiségű szöveg szükséges, akkor azt mi is elvárjuk.
A távoktatásban, a leckéről - leckére olvasva tanulás helyett elsősorban a képes információkat és az egyszerűbben befogadható ismereteket oktatjuk. Ez sem egyszerű!
Einstein után szabadon: Mindent addig egyszerűsítsünk ameddig lehet, de ne tovább!
Mire fókuszálunk a tananyag átadása közben?
Elsősorban azokat az alapismereteket tanítjuk meg nagyon körültekintően, amikre az önálló tanulás és ismeretszerzés épülhet:
- Az alapvető matematikai összefüggések ismerete,
- más ismeret területek alapfogalmainak ismerete, alapszavainak helyes értelmezése magyarul és angolul (sok az eltérés!), és a magyar szavak helyes írása,
- képesek legyen magukat szóban és írásban a valós igényeknek megfelelően kifejezni,
- tudjanak jegyzetet, prezentációt, esszét készíteni,
- ismerjék a történelem, a földrajz és az éghajlat összefüggéseit,
- értsék meg a történelmi folyamatok összefüggéseit, a különböző érdekviszonyokat,
- tudjanak lényeges és hiteles ismereteket a lakhelyükről, a hazájukról és a világról,
- tudjanak eligazodni a térképen, megtalálni országokat, hegységeket és városokat a Google map nélkül is.
Az angol-szász oktatási rendszerben a diák akkor is kérdez, ha mindent ért, a magyar akkor sem, ha semmit se ért.
Ezzel együtt, ott is panaszkodnak a tanárok az alapvető tudás hiányára. Az internet, a közösségi média, az új tartalomfogyasztási szokások hatással vannak a gondolkodásra és az ismeretbefogadás módjára is. Ehhez építettük fel a saját módszereinket. Számunkra természetes, hogy a magyarázat alatt rögtön ellenőrzik az interneten, amit hallanak. Ha azonnal visszaigazolást találnak, az csak megerősíti a hitelességünket, és a tananyag is jobban rögzülhet. A tanár nem a tudás egyedüli birtokosa. Ő az aki, professzionális módon irányít, hogy a sokoldalúan használható tudáshoz juss.
Have fun! Ne görcsölj, viszont légy módszeres és kitartó a tanulásban és a kérdezésben is! A gyakorlatban is próbáld ki, amit lehet. Motivált, aktív résztvevő légy te is, ahogy mi is.
A kreativitásoddal és azokkal a digitális technológiákkal összekapcsolva tanítjuk meg alapismereteket, amiket naponta használsz! A technológia ismerete része lesz a jövődnek, de önmagában kevés lesz hozzá. Arra törekszünk, hogy úgy használd, ahogy munka világában is használni fogod: információt keresel, továbbítasz, rögzíted, átadod másoknak, alkotsz vagy bemutatsz vele, inspirációt szerzel és motiválsz másokat. Problémákat oldasz meg!
Interaktívan résztveszel a saját oktatásodban! Arra törekszünk, hogy kellő alapismereteket és alapkészségeket vigyél magaddal bárhova is készülsz, és ehhez az első közt mertük szétbontani a megszokott kereteket. Ez különböztet meg minket!